Sunday, December 26, 2010



aku tengok video nie dekat oh! media . sumpah ! tergerak hati aku nak bertaubat . tapi kenapa ? kenapa aku senang je cakap aku nak taubat tapi aku tak taubat taubat lagi . al-quran sekarang mana aku buka lagi , kalau aku bukak pon tiap hari khamis sebab nak baca yassin je . ya allah yatuhan ku . kenapa aku macam nie ? aku malu menjadi hambamu . aku terlalu buruk di mata mu .

dulu masa kecik , sibuk sibuk suruh mak hantar aku dekat tempat mengaji , konon kononnya nak mengaji , nak khatam al quran cepat , tapi kenapa sekarang bila dah besar panjang tak nak langsung mengaji . sedangkan aku nie bukannya orang yang kuat agama .

sembahyang pun sekarang nie dah kurang , paling paling pon satu hari sembahyang zohor and maghrib je yang aku buat , yang lain aku tak buat pon , dulu masa kecik kecik , mak excited sangat sangat nak ajar aku sembahyang sampai belikan aku buku cara cara sembahyang banyak banyak . lepas tu kalau mak sembahyang je terus nak join sekali tapi sekarang nak tggu mak bising bising baru sembahyang ., tapi sampai bila mak kita nak menyuruh lama lama bole berbuih mulut mak kita .

aku tengok anak anak jiran aku , ramai yang dah pakai tudung , kalau dah kuar haid dorang cepat cepat pakai tudung . tapi aku ? bila aku nak start pakai tudung . nak katakan aku nie belum period , aku memang da period . pakai tudung dekat sekolah je , dekat sekolah depan cikgu tunjuk alim je kan ? tapi time bukan kat sekolah , terbuka sini terbuka sana . baju aku jangan cerita , memang dah ketat . buat malu kaum hawa je .

rukun islam ada lima perkara
*mengucap dua kalimah syahadat
*sembahyang lima waktu
*berpuasa sebulan dalam bulan ramadhan
*menunaikan haji
*menunaikan zakat

okay , bagi remaja macam aku bayar zakat and tunaikan haji belum wajib lagi . tapi yang wajibnya mengucap dua khalimah syahadar , sembahyang lima waktu and berpuasa di bulan ramadhan . tapi cuba tanya diri korang , korang dah buat semua ni ? aku tanya diri aku and aku tahu jawapan dia . hope aku dapat petunjuk untuk berubah , amin :'(